Cum ne programam

Coronavirusul a schimbat multe in viata noastra a tuturor in ultimele doua luni. Aproape nimic nu mai este ca inainte, inclusiv vizita si tratamentul la stomatolog. Caracteristica particulara a acestui gen de virus care se transmite extrem de usor pe calea aerului si a picaturilor in suspensie aflate in aer (aerosoli) ne obliga pentru pastrarea sigurantei dumneavoastra si a noastra la doua noi categorii de masuri: procedurale si materiale. Si inainte de aparitia acestui virus v-am oferit siguranta maxima posibila luand toate masurile necesare, dar acum datorita contagiozitatii extreme pe calea aerului trebuie sa asiguram suplimentar dezinfectarea microaeroflorei.

Astfel, din pacate, pana la aparitia altor metode de protejare, banala vizita la stomatolog se va face prin respectarea unei proceduri noi de programare la stomatolog. Respectand recomandarile autoritatilor medicale si avand ca preocupare principala siguranta dvs., programarea si vizita la stomatolog se vor desfasura dupa urmatoarele cerinte si pasi oligatorii:

1.Triajul telefonic – pacientul va suna pentru programare. Cu acest prilej va raspunde unui chestionar (vezi aici) legat de starea de sananate si de posibila incadrare intr-o categorie de risc privind infectarea cu noul coronavirus. 

2. Identificarea telefonica primara a problemei dentare, estimarea gravitatii, tipului si duratei estimative ale tratamentului, pentru stabilirea programarii. 

3. Avem rugamintea sa respectati cat mai stric ziua si ora de programare. Pentru a putea aplica masurile  de dezinfectie si igienizare suplimentare, am putea fi pusi in situatia ca, pentru intarzierile mai mari de 5-10 minute sa fim nevoiti sa va reprogramam, deoarece noile proceduri suplimentare de sterilizare dupa fiecare pacient necesita un timp bine stabilit de catre producatorul aparaturii, iar orice intarziere ne-ar impiedica sa respectam acesti timpi, extrem de important pentru siguranta urmatorului pacient. Siguranta este mai importanta decat orice.  

4. De asemenea, va rugam sa aveti in vedere ca ratarea unei programari presupune o reprogramare dupa un timp mult mai lung decat inainte de aceasta pandemie. Noile proceduri suplimentare de dezinfectare a aerului duc la injumatatirea numarului posibil de programari. Daca din anumite motive personale nu mai puteti ajunge la programare, va rugam sa ne anuntati prin SMS (0728122828, 0728192828) in ziua precedenta sau cel mai tarziu cu cateva ore inainte din respect pentru nevoile celorlati pacienti. Timpul este foarte pretios si nu am vrea sa-l irosim in timp ce un alt pacient are la fel de mare nevoie de tratament ca si dvs., dar nu a gasit loc disponibil. 

5. Daca vreunul dintre raspunsurile la chestionarul de triaj devine pozitiv va rugam sa ne anuntati telefonic in ziua de dinainte sau, cel mai tarziu, in dimineata zilei de programare pentru ca noile reglementari presupun in majoritatea cazurilor reprogramarea si va fi neplacut (dar obligatoriu, din pacate) sa facem acest lucru dupa ce ati pierdut timp in trafic pentru a ajunge la cabinet. 

6. Pacientul este rugat sa isi anunte telefonic sosirea si sa astepte sa fie invitat in cabinet. Daca asistenta nu va putea raspunde chiar in acel moment veti fi sunati inapoi in cateva minute. Acest lucru este necesar pentru a evita ca pacientii se intalneasca in clinica si pentru ca trebuie sa asteptam ca aparatura si substantele dezinfectante sa isi faca efectul in timpul recomandat de producator (acest proces este mai complex si dureaza mult mai mult decat inainte de pandemie)

7. La prezentarea in clinica va rugam, ca in masurare in care este posibil, sa veniti cu chestionarul de aici deja completat, pentru a reduce timpul petrecut in cabinet. 

8. La intrarea in clinica, pacientul va purta masca de protectie (asa cum, de altfel, este recomandat in toate spatiile inchise) si, de preferat, manusi.

9. Pacientul va intra in clinica la programare neinsotit (cu exceptia copiilor sau a persoanelor care au nevoie de insotitor). Minorii vor veni insotiti obligatoriu de reprezentantul legal (parinte/tutore) la prima vizita dupa redeschiderea clinicii, ulterior putand fi insotiti de un alt adult desemnat de familie.

Conform noilor reglementari ale autoritatilor medicale, in cabinet nu trebuie sa fie decat pacientul, medicul si asistenta.

10. La prezentarea la clinica, pacientului (si eventualului insotitor) i se va masura temperatura cu termometru fara contact. Daca temperatura depaseste 37.3, tratamentul va fi amanat, iar pacientul reprogramat.

11. La intrarea in clinica, pacientul se va spala pe maini/dezinfecta cu substanta dezinfectanta pusa la dispozitie de clinica si primeste botosi, halat, capelina, masca si manusi, toate de unica folosinta. 

La intrarea în cabinetul stomatologic pacientul și, dacă este cazul, însoțitorul, nu vor atinge manerele usilor, suprafetele meselor, scaunelor etc.; usile vor fi deschise si apoi inchise de către personalul medical; aceeași procedura se efectueaza și la intrarea/ieșirea din sala de tratament; isi va lasa obiectele personale (geanta, telefon, chei etc) intr-un spatiu special destinate acestui scop in sala de asteptare si va completa chestionarul de triaj (daca nu a fost completat de acasa) si formularele specifice (fisa etc.). 

Pacientul isi va scoate masca numai in timpul tratamentului efectiv, in restul timpului va purta masca, pana cel putin dupa iesirea din cabinet. 

12. Dupa echipare si completarea formularelor, pacientul este invitat pe scaunul stomatologic de catre personalul medical, care, la randul lui, va purta echipament de protectie de unica folosinta. Pe cat posibil, cunoscand problema pentru care a venit pacientul, toate materialele necesare rezolvarii acesteia vor fi deja pregatite pentru inceperea imediata a tratamentului si reducerea timpului petrecut de pacient in cabinet.

13.  La invitatia personalului medical, pacientul isi va scoate masca si isi va clati gura timp de minim 60 secunde cu solutia de apa oxigenata 1,5%, conform indicatiilor personalului medical, cu scopul reducerii incarcaturii bacteriene si virale de la nivelul cavitatii orale si a gatului.

14. Dupa finalizarea sedintei de tratament, pacientul isi clateste din nou gura cu solutie de apa oxigenata 1.5% si isi va pune imediat masca de protectie.

15. Urmatoarea programare se va face in cabinet sau, ulterior, telefonic.

16. Plata este recomadat sa se faca cu cardul, pentru a reduce riscul de contaminare prin manipularea banilor.

17. Pacientul se indreapta spre iesire, iar inainte de parasirea cabinetului se va dezechipa de capelina, halat, botosi, manusi si isi va dezinfecta din nou mainile, depozitandu-le in cosul de gunoi special din apropierea usii  Se va asigura ca nu a uitat nici unul dintre lucrurile personale in sala de asteptare, unde acestea au fost lasate in siguranta, deoarece nici o alta persoana nu a putut intra in clinica in timpul intregii programari. 

Asa cum ati vazut la fiecare vizita facuta la noi la cabinet, si pana acum eram foarte stricti cu sterilizarea (pentru a nu ne contamina nici noi, nici pacientii nostri cu hepatita, HIV etc.). Insa de acum este nevoie de  o atentie deosebita in plus si pentru sterilizarea aerului, deoarece acesta este calea de raspandire a acestui virus foarte contagios. Din pacate, aparatura suplimentara de limitare a raspandirii aerosolilor si de dezinfectie a aerului, precum si echipamentele de unica folosinta, dezinfectantii etc. au preturi foarte mari. Aceasta investitie suplimentara, foarte mare, a aparut in ultimele 2 luni, intr-o perioada si asa  foarte dificila din punct de vedere financiar. Stim ca si dvs. ati trecut si treceti prin dificultati finaciare, insa in multe cazuri numai costul echipamentului de unica folosinta pentru pacient si personal sunt mai mari decat costul tratamentului in sine. In aceste noi conditii, este imposibil pentru noi sa suportam in intregime costurile suplimentare impuse de noile reglementari de siguranta, pentru prevenirea COVID-19. Astfel, oricat incercat sa evitam acest lucru, va fi necesar sa percepem, la fiecare vizita a pacientului, un cost suplimentar de 30 lei pentru aparate mobile, 50 pentru aparatele dentare fixe si 50 lei pentru stomatologie. Ne vom stradui ca, pe masura ce trece timpul,  sa reducem acest efort financiar.  

Va multumim pentru intelegere, pentru cooperarea si sprijinul pe care ni-l acordati pentru protectia noastra, a tuturor !

Descarca de aici chestionarul de triaj.